pondělí 16. listopadu 2015

Rok přeměny - ohlédnutí

Tohle bude delší. Možná to poslouží lidem, kteří jsou na stejné cestě jako já.

Narozeniny...
Je to rok co jsem úplně změnil svůj životní styl a svoje návyky.
Před rokem jsem byl v tíživé životní situaci, která mě přiměla přemýšlet o tom, co vlastně chci dál. Kam se chci ubírat, jakým způsobem žít. Jak být spokojený sám se sebou. A tehdy jsem si uvědomil, že být spokojený pro mě znamená cítit se dobře.
Už dlouho jsem hnil, proseděl hodiny u počítače v práci a doma a cítil, že tímto směrem mě nečeká nic dobrého. Potřeboval jsem jen impuls. A ten přišel.
Rozhodl jsem se žít jinak, změnit svůj vzhled, začít myslet pozitivně. Roky jsem strávil tím, že jsem studoval, rozvíjel svoji mysl a při tom úplně zapomněl, že příroda nás obdarovala také tělem. Zapomněl jsem na starověkou symbiózu těla a ducha na kalokagacii.
Moje tělo mělo hendikep vůči mysli a bylo na čase to změnit.

Začal jsem postupně pronikat do světa zdravé výživy, fitness a cvičení s vlastní váhou. Nikdy jsem nebyl milovník posiloven a můj čas ani peníze nejsou tomuto koníčku nakloněny. Mým motorem byly ale také stovky posměšků na moji váhu, které jsem za dosavadní život schytal. Není se co divit. Vážil jsem cca 64 kilo na 176 cm. A to opravdu není na chlapa mnoho.

Studoval jsem jak správně jíst a cvičit. Jaký mít denní režim a jak se o své tělo starat. Pochopil jsem, že je to to nejcennější co nám příroda dala a je na čase začít si toho vážit. Přiznal jsem si, že lenost vstát a jít jíst nebo cvičit je tou hlavní brzdou a já chtěl odbrzdit.

Postavil jsem si doma hrazdu, koupil bradla. Po čase jsem postavil na zahradě celé cvičiště. Během tuším půl roku jsem přibral cca 10 kg. Moje tělo bylo hladové a konečně se dočkalo. Mnoho z toho byly tukové zásoby, které mi chyběly. Následně jsem ukončil vykrmovací jídelníček a začal se formovat a držet takový jídelníček, který zůstane stabilní. Shodil jsem dolů asi 3-4 kila tuku.

Mnoho se toho namluví o objemové a rýsovací fázi. To dělají kulturisti. Nejprve se zprasí, naberou spoustu kil a pak rýsují, až jim v podkoží nezbude žádný tuk a voda. Nejprve jsem si myslel, že to takhle budu dělat, ale pochopil jsem, že tohle není pro tělo zrovna dobré. Tohle ne. Proto jsem se rozhodl jít jinou cestou. Jsem ektomorf. To je člověk, který může sežrat krávu na posezení a nepřibere ani kilo. Spaluju rychleji než raketoplán cestou na oběžnou dráhu. To se pak těžko přibírá. Ale jde to a výsledky jsou o to lepší, protože přibírám minimum tuku.

Po roce dřiny a disciplíny jsem spokojený a těším se dál. Vidím výsledky, cítím výsledky. Váhově jsem kolem 71 kg a myslím, že přibírám již jen na svalech. Soustředím se na celé tělo, to znamená nejen vršek, ale i nohy. Vyhýbám se ale kardio tréninkům, které svaly víc pálí než staví. Tukové zásoby k vyběhání nemám. Navíc mě kardio nebaví. A já se chci při tréninku bavit. Možná ho ale časem přidám.

Chci zůstat pružný a flexibilní. Trénuji 5-6krát týdně. Trénink trvá většinou hodinu. Protože nepoužívám externí váhy, stačím tuto frekvenci zregenerovat. I když je fakt, že když cvičím 4x týdně mám pocit, že nabírám rychleji. Jenže mě to baví takže se těším na každý další trénink a volné dny mě otravují.

Není to jen o cvičení. Asi 60% úspěchu dělá strava. Ať si říká kdo chce co chce, je to tak. Pokud člověk jí "sračky" může cvičit jak chce a výsledky budou mizivé. Takže v tuto chvíli jím 6x denně a bohybuju se na 120g bílkovin, 250-300g sacharidů (minimum cukrů), tuky a vlákninu nepočítám (ovoce a zeleniny jím docela dost). Kalorie nepočítám, hlídám jen makra (hlavně sacharidy a bílkoviny). Ze začátku jsem si vše počítal a vážil. Funguje na to perfektně webovka kaloricketabulky.cz a jejich apka na mobil. Teď už to dělám od oka. Jen občas přepočítám jestli je vše ok.

Dřív jsem byl opravdu líný se nažrat. Dnes trávím v kuchyni spoustu času a baví mě to. Rád si chystám jídlo. Ale faktem také je, že je mi celkem jedno co jím. Přestal jsem řešit chuť (nikdy jsem nebyl velký labužník). Je pro mě důležitější co je v jídle než jak chutná. Však potravinářský průmysl dobře ví, proč vše tak pečlivě dochucuje... Jenže já nežiju abych jedl, ale jím abych žil. Myslím si, že spousta lidí víc kouká jak kvalitní olej lije do auta, místo aby koukali jak kvalitní jídlo dávají do sebe. Schválně se v obchoďáku podívejte co mají lidi ve vozíku a jak vypadají. Opravdu jsme to, co jíme.

Co se týká doplňků stravy. První asi půlrok, kdy jsem přibíral, jsem nejedl v podstatě žádné doplňky. Postupně jsem ale studoval co a jak funguje. Dnes používám syrovátkový protein bez umělých sladidel (těch je na trhu bohužel minimum), omega3 mastné kyseliny, kloubní výživu (občas), vitamín C a zkouším BCAA, protože jsem si párkrát poranil svaly při cvičení a rád bych tomu předcházel a šetřil je.

Můj životní styl má vliv i na mé okolí. Pomáhám Ivče v sestavení jídelníčku a cvičení. Víc hlídáme co jí Adámek. Snažíme se domácnost oprostit od jednoduchých cukrů (což je boj s větrnými mlýny). Obsah naší ledničky vypadá úplně jinak než před rokem. Za což Ivance moc a moc děkuju!!!

A kam se chci dál posouvat? Mám vytipováno pár náročných cviků na hrazdě a kruzích, které se chci naučit, ale to je otázka měsíců, možná roků... Hlavně mě to musí bavit. Vážím si teď víc sám sebe a kupodivu moje přeměna zřejmě budí respekt i u kolegů. Jsem rád, že mám disciplínu, protože o té to především je. Můžeme být vším, ale musíme opravdu chtít. To je poselství i pro Adámka. Děti dělají to co doma vidí. Adámek cvičí... Kolem nás spousta lidí chlastá a kouří...co budou asi dělat jejich děti?

Jestli jste to vydrželi číst až do konce tak smekám a jdu se najít :-)
Věci, které se týkají mě a fitness najdete na mém instagramu.

Žádné komentáře:

Okomentovat